Devosi TUHAN BERDAULAT


TUHAN BERDAULAT

By Ps. Sammy Lapudooh

2 Tawarikh 22
Maka tinggallah Yoas enam tahun lamanya bersama-sama mereka dengan bersembunyi di rumah Allah, sementara Atalya memerintah negeri. (22:12)

Kisah selanjutnya berkaitan dengan penggenapan nubuat atas keluarga Ahab, di mana keturunan Yoram termasuk diantaranya. Setelah Yoram mati, anaknya Ahazia menggantikan dia. Ahazia sebagai keturunan Yoram yang berasal dari keluarga Ahab, akhirnya juga menemui ajalnya di tangan Yehu, orang yang telah dipilih Tuhan untuk memusnahkan semua keturunan Ahab.

Karena tidak ada lagi keturunan dari Yoram, maka Atalya anak Ahab, istri Yoram, mengambil alih kekuasaan di Yehuda. Ia membunuh semua keturunan raja dari kaum Yehuda. Masa itu benar-benar suatu masa kegelapan dalam sejarah kerajaan Yehuda. Suatu masa yang dipenuhi dengan pertumpahan darah, sehingga sepertinya kuasa kegelapan yang sepenuhnya berkuasa atas seluruh kerajaan Yehuda.

Namun di luar semua itu, rencana Allah yang sempurna tidak akan tergoyahkan oleh apa pun. Meski yang kelihatan adalah kekuatan kegelapan yang berkuasa, tetapi Allah mempersiapkan Yoas di rumah-Nya untuk mengambil alih kekuasaan yang dipegang oleh Atalya, yang dalam hal ini merupakan wujud kuasa kegelapan. Segelap apa pun suatu masa, Allah senantiasa mempersiapkan benih-benih Ilahi, untuk meneruskan rencana-Nya di bumi ini.

Jangan takluk kepada kegelapan tetapi terus bekerja untuk menggenapi kehendak Allah

Comments

Popular Posts